mandag 7. januar 2013

Les for en god sak!

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å bli med på dette, da lommeboken min kanskje ikke er den tykkeste for tiden. Det er mange bokbloggere der ute som donerer penger for hver leste bok til et veldedig formål. Da jeg har planer om å dra i gang en innsamlingsaksjon på vegne av Prince Fluffy Kareem (nærmere forklaring på hva dette er kommer), så fant jeg ut at dette er jo en super anledning til å bidra med til akkurat dette prosjektet.

I Egypt er det ei norsk jente som gjør en vanvittig flott jobb for hester i Kairo som til daglig frakter turister til pyramidene. Disse stolte dyrene (samt noen esler og kameler) lever et tøft liv. Deres eiere mangler penger og kunnskap, og deres eneste mulighet til å tjene penger til familien sin, er turisme. Mange hester er syke, utmagrede og har vanvittige sår. Norske Marte har, sammen med sin Egyptiske partner Sherif, reddet mange hester fra lidelse og død samtidig som de utdanner hesteeierne. De kan kun klare denne fantastiske jobben med støtte fra folk som er villige til å donere penger og utstyr, og jeg ønsker virkelig å kunne bidra etter å ha grått mang en tåre over bilder og historier man kan lese om på sidene deres på Facebook og på nett.

Her er et bilde av Kareem før og etter. Prince Fluffy Kareem var den som
hesten som ga navn til prosjektet og var med på å starte det hele. Det er
utrolig hva disse hestene kan overleve!

Jeg kommer derfor til å legge til side 20 kroner pr. bok jeg leser. Jeg har dermed allerede 40,- klare, så får jeg håpe at det blir mange flere der de kommer fra, slik at situasjonen til disse dyrene blir bedre, og at Marte og Sherif kan fortsette med den utrolige jobben de gjør.

Typiske og grusomme salsår. PFK får laget egne saltepper som de deler ut
gratis til hesteeiere, spesialdesignet for å støtte opp for magre hester.
Skade på neseryggen etter bruk av kjetting.

Derfor deler PFK ut Fluffy nesebånd for å beskytte
hestene. Dette er enklere enn å få eierne til å bytte ut
kjettingen, siden det er såpass billig å lett og få tak i.
I tillegg til nesebånd og saltepper, gir de hestene gratis omrekurer, vaksiner, malariavaksiner, tonnevis av væske, salver osv. De tar inn hester for perioder, og har i tillegg 11 hester i eget eie som de har reddet. Alle disse trenger mat og de får ingen penger for alt arbeidet. Så selvsagt skal de få mitt bidrag.

Bildene er lånt fra deres FB-side.

5 kommentarer:

  1. For et fint tiltak. Jeg tar ikke hestedrosjer av prinsipp når jeg er på ferie, jeg synes så syn på disse dyrene!
    Jeg har ikke valgt å knytte sammen det jeg leser med det jeg gir, men det er egentlig fordi jeg har et fast system fra før av. Jeg har 3 sos-fadderbarn og deltar aktivt i en stiftelse som heter Hjelp til Russland (link på siden min). Der bidrar jeg både med penger og med tid. Sæ det får være det jeg har mulighet til å gi :-)
    Men jeg synes at det å knytte sammen lesing og gaver er en fin ting :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at det er viktig å støtte folkene som bor der også, siden dette er eneste måten de har mulighet til å fø seg selv og hestene (tenker da på å unngå rideturer/hestedrosjer). Men en bør derfor se etter dyr som ser friske ut, som ikke har sår eller er skrekkelig tynne. Det er en skikkelig catch-22 dette...

      Slett
  2. Uff.. stakkars hester :(
    Bra at ho hjelper de :) Flott at du vil være med på les for en god sak :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Siden jeg allerede hadde planer om å samle inn penger til dem, så var jo dette en unik mulighet! Kanskje jeg blir ekstra motivert til å nå lesemålene mine i samme slengen, nå som lesingen virkelig har et mål!

      Slett
  3. Oj oj oj. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette.

    SvarSlett

Populære innlegg