mandag 21. januar 2013

Bokomtale: A Christmas Carol av Charles Dickens

Jeg har lenge vært fast bestemt på at A Christmas Carol skulle leses julen 2012, og det målet var et av de få lesemålene jeg klarte å holde. Dette var min første Dickens-bok på engelsk.

I boken møter vi Scrooge, en bitter og sur gubbe som hater julen. Så en dag dukker spøkelset av hans avdøde partner opp og forteller at de 3 neste nettene vil han bli besøkt av 3 forskjellige spøkelser. Dette blir noen tøffe netter for Scrooge, fylt med hendelser som vil endre hans liv for alltid.

Som nevnt over, så var dette altså den første boken av Charles Dickens som jeg har lest på engelsk. Jeg har lest flere engelske klassikere på originalspråket tidligere, og jeg må si at jeg synes dette var den enkleste jeg har lest til nå. Derimot så slet jeg med å konsentrere meg om teksten og jeg brukte overraskende lang tid på å fullføre få sider. For det første så ble jeg enten forstyrret eller sovnet, og endte så opp med å lese en hel side jeg allerede hadde lest, for så å innse at jeg hadde lest siden først når jeg var nesten ferdig med den. Jeg slet med å få med meg karakterer, se poenget med det som skjedde og se den egentlige motivasjonen til Scrooges endring. Men, det jeg vet helt garantert, hvis jeg leser boken en gang til, så vil jeg få et helt annet syn på historien, få med meg alt og like boken mye bedre. Dermed innfører jeg herved en ny tradisjon: Dette skal bli min faste julelesning.

Det er ikke det at jeg ikke likte boken, for jeg gjorde det. Det var bare det at jeg ikke klarte å få den under huden. Jeg var rett og slett for trøtt i jula, og da er ikke bøker som trenger konsentrasjon og ettertanke den beste kombinasjonen. Jeg kommer heller ikke til å gå så mye dypere inn i boken, for det må den leses på nytt. Jeg opplevde noe av det samme da jeg leste Store forventninger, første gang var sånn passe, andre gang var JA! Så derfor satser jeg på at det gjelder for denne boken også, slik at jeg forstår Scrooge's raske omvendelse og hvorfor han var blitt som han var blitt så mye bedre.




Tørre fakta:
Utgitt: 2010 (opprinnelig utgitt 1843)
Forlag: Harper Press
Sideantall: 128 sider (pocket)
ISBN:978-0-00-735086-5
Kilder: Kjøpt

1 kommentar:

  1. Jeg liker denne så utrolig godt. Jeg har lest ulike utgaver (redigert av andre) og sett ulike filmer. Jeg liker de fleste men ingenting slår originalen :-)

    SvarSlett

Populære innlegg