lørdag 15. desember 2012

Bokmøte med Liv Gade

Ukene før jul har vært så travle, og plutselig oppdager jeg at dette innlegget har aldri blitt publisert! Har du sett... Så her kommer det, noen uker for sent. Men den som venter på noe godt og alt der der, venter selvsagt aldri forgjeves! Det er mange gode boktips å plukke opp her tror jeg.

Tirsdagen som var, var jeg på et bokmøte med Live Gade hvor hennes favorittbøker ble presentert. Et par forfattere var også tilstede og fortalte om deres bøker. Jeg fikk flere nye og gode boktips, noe som jo selvsagt var målet med det hele.

For de som ikke har sett Liv Gade in action, så tror jeg du skal lete lenge etter en mer engasjert dame. Hun elsker bøker, det kan det ikke være noen tvil om, og når hun virkelig liker en bok så hagler superlativene med store bokstaver. Det kan virke som om hun foretrekker historier med sterke kvinner, og jeg tror jeg har lært meg hvilke bøker jeg kommer til å like av de hun presenterer og hvilke jeg styrer unna.

To av bøkene hun presenterte hadde jeg allerede. Den ene var Julebrevpikene av Karin Bjørset Persen, den andre var barneboken Frekke Frida Flue forelsker seg av Jon Håkon Aulie. Dette er bøker jeg er helt enig om at bør anbefales!

Andre bøker som havner på leselisten min er:

Det som ventet meg av Parinoush Saniee

Denne boken kommer fra Iran og handler om iranske kvinner. Her møter du ungjenta Masoumeh og hennes familie gjennom fem tiår og omhandler bl.a. den vanskelige kjærligheten i det meget religiøse Iran. Boken er tidenes mest solgte i Iran, men den er også en meget omstridt bok i sitt hjemland. Jeg synes det er spennende med bøker som gir deg et innblikk i andre kulturer, og denne vil jeg så absolutt lese.



Karitas av Kristin Marja Baldursdottir

Nok en utenlandsk bok, denne gangen fra Island. Her står valget mellom kjærligheten og å leve ut drømmene sine, sentralt, spesielt på en tid hvor drømmene virker umulige. Karitas er en meget dyktig kunstner, men det var ikke noe man kunne leve av på Island på begynnelsen av 1900-tallet. Boken er nominert Nordisk råds kulturpris og skal visstnok være skrevet i samme stil som Wassmo. Jeg kjente jeg ble litt nysgjerrig på denne boken!



Frostrøyk av Frode Eie Larsen

Denne boken ble presentert av forfatteren selv, og han klarte lett å overbevise meg om at denne krimboken burde jeg lese! Jeg var solgt etter at han leste et lite utdrag, hvor gater jeg pleide å ferdes i den gangen jeg bodde i Oslo ble nevnt. Ellers virker den veldig spennende, så da er det vel ikke noe å lure på?





Ellers var det flere bøker som ble nevnt, men som ikke ropte navnet mitt der og da.
  • Stillhetens bilder av Georgina Harding
  • Vinhandleren av Åge Baste Vassdaø
  • Når himmelen faller ned av Jennifer Cody Epstein
  • Doña Maria av Cecilia Samartin
  • Helt all right av Odd Børretzen
Det var to forfattere til som også presenterte sine bøker. Den første var  Vigdis Hjort som snakket om sin nye bok Leve posthornet! Forfatteren klarte å snakke meg fullstendig vekk fra eventuelle ønsker om å lese boken, og jeg tok meg i å studere alt annet mens hun holdt på. Den andre forfatteren, Amund Fjeldstad, pratet om boken sin Sunt bondevett på jobben. Dette er absolutt en bok jeg kunne tenkt meg, men den har ikke førsteprioritet. Forfatteren forteller om sine foreldre og deres liv på gården, og sammenligner de med arbeidslivet. Mange artige historier får man servert og jeg trakk på smilebåndet flere ganger.

Dette var vel alt som ble presentert. Mot slutten var det loddtrekning, og jeg fikk ta med meg Skyggerom av Jan-Erik Fjell. Jeg har ikke lest første boken, så jeg vil gjerne ha tilbakemelding om det går bra å begynne direkte på bok nummer 2 eller om man da går glipp av viktig informasjon om karakterene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg