tirsdag 6. november 2012

Bokomtale: Julebrevpikene av Karin Bjørset Persen


Da er det under 2 mndr. igjen til jul, og konfekten man fikk under treet for lengst er spist opp. Tiden flyr, jeg er allerede (for en gangs skyld) godt i gang med julegavene og det var vel på tide å få opp stemningen med en liten førjulshistorie. Da vi fikk inn et leseeksemplar på jobben av boken Julebrevpikene, så jeg ja takk, den ville jeg lese. Forsiden og det jeg ble lovet fristet veldig.

Boken handler om Magnhild og hennes frustrasjon over den perfekte søsterens perfekte og skrytende julebrev. Magnhild er nemlig et normalt menneske, med akkurat passe kaos, uperfekthet og herlig sjarm. Søsteren er hjemmeværende, mannen har en god stilling, de drar på flotte ferier, har perfekte barn, flott hus og en hushjelp. Det er aldri noe som er feil, håret ligger alltid perfekt og alt er bare lykke fra ende til annen. Er det rart man blir frustrert? Dermed går venninnegjengen sammen og lanserer kampanjen ærlige julebrev, med alt det som kommer med i kjølvannet av ærlighet.

Jeg begynte å smuglese allerede i lunsjen, og etter to sider hadde jeg trukket på smilebåndet flere ganger.
"Jeg smiler søtt, kysser min mann og speider etter fasttelefonen. Et vanvittig ord, forresten, for den er stadig på vandring."
Ja, det lover bra etter slike kommentarer allerede på side to, og hun har jo så rett. Det er slitsomt nok med mobiler som alltid har gjemt seg, om jeg ikke skal stresse med fasttelefonen som aldri satt fast. Dette er humor etter min smak. Den er selvironisk, humoristisk og litt sarkastisk, selvsagt er jeg nødt til å like den! Dette er ikke en veldig dyp bok, selv om den har temaer en selvsagt kan diskutere og reflektere litt over. Men først og fremst er dette underholdning. Herlig og lett, rett og slett! Den var lagt til det virkelige livet, både i hendelser, men kjendiser og TV-fjes var alle nevnt med navn vi kjenner og boken føles litt mer ekte. Jeg kan jo f.eks. nevne at de møter Jon Almaas i Oslo.

Skal jeg kritisere den, så må det være at forfatteren kunne gått gjort mer ut av konflikten mellom søstrene. Det ble litt for lite motstand mellom dem når alt kom til alt, det var bygget opp mot det store klimakset sa søsteren skulle komme storforlangende og perfekt til jul. Noen ganger følte jeg også at ting var rablet ned litt fort, og endel avsnitt kunne gjort seg med litt opprydning. Dessverre har mye av denne boken blitt lest til og fra jobb, på bussen, seg det ble aldri til at jeg noterte meg hva det var. Derfor kan jeg bare referere til at et par sider satt jeg igjen med det inntrykket.

Er du ute etter en reflekterende tekst som pløyer dypt ned i en eller annen materie, snu og gå den andre veien. Vil du derimot lese en rask og enkel bok, liker nordnorsk humor og trekke på smilebåndene, så er det en mulighet for at du kan like akkurat denne. Ta en sjans og prøv! Jeg gir boken en sterk firer.





Tørre fakta:
Utgitt: 2012
Forlag: Silke Forlag
Sideantall: 287 sider (innbundet)
ISBN: 9788282700344
Kilder: Leseeksemplar fra bokhandel/forlag

1 kommentar:

  1. Av og til er det en lettlest bok vi ønsker å lese,ikke alt trenger å være like dypt aalltid. Fin omtale:-)

    SvarSlett

Populære innlegg