lørdag 23. juni 2012

Bokbloggturneen: Drabant av Øyvind Holen og Mikael Noguchi

Bokbloggturneen har sendt ut den tegneserien/grafiske novellen Drabant ut på turné og her blir en rask St.Hansaften-omtale fra meg. Teksten er skrevet av Øyvind Holen og Mikael Noguchi har tegnet. I går skrev Ungdomsboka om Drabant, i morgen skal Regndrope skrive om den.

Historien er lagt til 1994, og den året var jeg et år eldre enn Fredrik, hovedpersonen. Fredrik er 16 år og bor sammen med moren i en blokk i Oslo. Moren har to jobber for at de skal klare seg og Fredrik bruker mye av tiden til å tagge.

Året er 1994. Oslo kommune ruster opp kampen mot graffitimiljøet. Det trues med store bøter og fengsel. For 16 år gamle Fredrik er taggingen, under navnet «Deks», det eneste lyspunktet mellom alle timene han kaster bort på skolen, senteret eller hjemme i blokkleiligheten.

Da Fredrik blir kjent med den eldre maleren «Senc», alias Victor, begynner plutselig store ting å skje. Victor drømmer om å gjøre en «piece» som vil bli beundret for all ettertid, og snart vikles Fredrik inn i et trekantdrama der spraybokser, dop og Victors kjæreste, Camilla, er ingrediensene.
Drabant er en steinhard tegneserie om å vokse opp i Oslos utkant. Og om å kjempe for å være synlig i en usynlig drabantby.
Selv om dette er et miljø jeg virkelig ikke kan identifisere meg med, så kjenner jeg meg mer hjemme i dette ungdomsmiljøet enn jeg tror jeg ville gjort med dagens 16-åringer. Dette er endel av min oppvekst og identitet allikevel, merkelig nok. Jeg merket jeg var litt spent på om jeg kom til å like dette da jeg begynte, men jeg leste raskt gjennom boken og fant meg engasjert helt til slutten. Her står graffitti, tagging og hip hop-kulturen i høysete.

Her kan du bla i de første sidene av boken.


Som du ser, så er det ikke brukt mange, lystige farger. Det er vinter, det er grått og det føles litt håpløst alt sammen. Jeg likte stilen, men jeg slet litt med karakterene, det var ikke alltid like lett å se hvem de hettekledde guttene var. Noen ganger kunne Fredrik se ganske så sliten ut, noen ganger var han kjekk. Det var et par ganger jeg kun gjettet hvem de var gjennom hva de sa. Slutten har jeg ikke bestemt meg for om jeg likte eller ikke. Den var ganske brå og uventet, og jeg satt igjen med litt for mange spørsmål.


Dette er et sted jeg virkelig ikke ville ønsket at mine barn skulle havne! Dop, hasardiøse flukter og vold. Tegningene får virkelige frem den rette stemningen, og jeg må si at dette kan jeg anbefale videre.






Tørre fakta:
Utgitt: 2012
Forlag: Cappelen Damm
Illustrasjoner: Mikael Noguchi
ISBN:978-82-02-36710-7
Kilder: Anmeldereksemplar fra Cappelen Damm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg