søndag 29. april 2012

En smakebit på en søndag: Anthem av Ayn Rand


Akkurat nå har jeg av forskjellige grunner begynt på flere forskjellige bøker, så da blir det litt elle melle om hvem som vinner. Jeg tenker at jeg tar den som ligger nærmest her jeg sitter og går for litt god gammeldags dystopi i regi av Ayn Rands Anthem. Jeg har forsøkt å høre på den på lydbok tidligere, og falt helt for språket og historien. Siden jeg kun hadde tilgang til den på mp3-spilleren min, ble det til at jeg forsøkte å lytte mens jeg gikk tur med hundene. Et helt dødfødt prosjekt som har ført til at boken ble innkjøpt i papirform. Her har du et lite avsnitt fra boken:
"Our name is Equality 7-2521, as it is written on the iron bracelet, which all men wear on their left wrists with their names upon it. We are twenty-one years old. We are six feet tall, and this is a burden, for there are not many men who are six feet tall. Ever have the teachers pointed to us and frowned and said, "there is evil in your bones, Equality 7-2521, for your body has grown beyond the bodies of you brothers": But we cannot change our bones, nor our body."
En ganske spesiell bok, inspirert av den sovjetiske kommuniststat.

En smakebit på en søndag er en ukentlig utfordring i regi av bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Du plukker opp boken du leser akkurat nå og deler et lite avsnitt fra den.

18 kommentarer:

  1. Ayn Rand er en av de forfatterene jeg aldri klarer å bestemme meg for jeg har lyst til å lese eller ikke, men smakebiten din gjorde meg i hverfall interessert i prøve boka. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke om jeg har lyst til å lese andre bøker, hun er jo en meget spesiell dame kan man si! Men jeg liker måten denne boken er skrevet på (og kun på 101 sider). Det virker som om de som liker det hun har skrevet før, ikke liker denne, mens de som ikke har noen formening om henne og forstår samfunnskritikken liker den.

      Slett
  2. Har aldri hørt om forfatteren før, men kanskje verd å sjekke ut en gang?

    Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken er skrevet i 1938, Ayn Rand flyktet fra Russland til USA og ble kjent som en meget spesiell radikaler og filosof. Det finnes en film om henne som har gått flere ganger på TV.

      Slett
  3. Har ikke lest noe av forfatteren eller mye fra dystopi sjangeren, skjønner jeg går glipp av mange interessante bøker da:) Så skal skjekke ut forfatteren:) Flott smakebit:) Ha en flott søndag:)

    SvarSlett
  4. En spennende smakebit. Jeg har ikke lest så mye Dystopi, men noen har det blitt, og blant dem noen perler. Jeg skriver ned denne!

    Ha en riktig fin søndag :-)

    SvarSlett
  5. Har aldri hørt om denne boken, men smakebiten var mystisk, =) Ha en fin søndag, =)

    SvarSlett
  6. Denne boka har jeg faktisk på ønskelista mi, jeg hørte en bokomtale av den, og tenkte at jeg burde sjekke den ut. Har ikke kommet så langt, men jeg ble enda mer fristet av smakebiten din :-)

    God søndag, Anja!

    SvarSlett
  7. Jeg har lyst til å lese noe av Ayn Rand, uten at jeg egentlig har kommet noe særlig lenger enn å sette Anthem og Athlas Shrugged på ønskelisten... Takk for smakebiten! :)

    SvarSlett
  8. Dette høres veldig spennende ut!

    SvarSlett
  9. Har tidlegare prøvd meg på "De som beveger verden" (Atlas Shrugged) utan å like den i det heile tatt, så kanskje eg hadde likt denne. God smakebit uansett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er jo ikke akkurat tykk og skrevet med forholdsvis stor skrift. Lydboken jeg lyttet på en gang i tiden varte litt over fire timer...

      Slett
  10. Takk for smakebiten! Jeg har hørt om forfatteren men ikke om boken. Fikk litt frysninger av smakebiten din!

    SvarSlett
  11. Ayn Rand er min favorittforfatter. Hennes hovedverk Atlas Shugged (oversatt til norsk med tittelen "De som beveger verden") er solgt i mange millioner eksemplar og anbefales på det sterkeste.

    Det må dog sies at den er på ca 1200 sider så mange foretrekker å utforske hennes forfatterskap med å starte med The Fountainhead som "bare" er på ca 700 sider (oversatt til norsk med tittelen "Kildens Utspring"), We the Living på ca 400 sider eller kortromanen Anthem som også er også oversatt til Norsk og heter Høysang. Den er kun på 147 sider. :-)

    SvarSlett
  12. Jeg kjøpte Anthem på lydbok (40 kroner på iTunes Store). Det er en helt utrolig god bok.

    SvarSlett
  13. Jeg har til gode å lese Anthem, men jeg har hørt den skal være god. The Fountainhead er helt super. Jeg fikk i alle fall en meget god opplevelse av å lese den.

    Svaret ditt til Ann Kristin er et inntrykk jeg også sitter med. Hun var helt ukjent for meg for bare litt over ett år siden. Nå må jeg bare pløye gjennom to andre bøker så begynner jeg på Anthem.

    Takk for smakebiten :-)

    SvarSlett
  14. Kan trygt anbefale alle Ayn Rands bøker, spesielt Anthem og Atlas Shrugged!

    Mvh Libertinius

    https://www.facebook.com/Libertiniusen

    SvarSlett
  15. Omtale av Atlas Shrugged fra NRK (http://blogg.nrk.no/bok/2012/05/31/fler-pengeb%C3%B8ker/) Atlas bærer oss alle …

    Ei favorittbok i landskapet penger, forretningsliv, brutalitet, korrupsjon, mot og feighet – i tillegg til opphavskvinnens egenutviklede filosofi – har i mange år vært Ayn Rands “Atlas Shrugged” fra 1957, på norsk “De som beveger verden”. Denne historien, om Dagny Taggart og broren som driver et jernbaneselskap sammen og må slåss mot alle bakstrevere, dobbeltmoralister og trygghetssøkende ikke-kapitalister, er både spennende og medrivende lesning.

    Den er veldig lang – 1200 sider eller deromkring – jeg husker den allikevel ikke som for lang. Visst er det mye tankegods i denne teksten som kjennes eksotisk og besynderlig for et sosialdemokratisk oppflasket menneske fra Norge, men du har ikke annet valg enn å følge med, henge på. Og; har man en gründer i seg, en som kanskje trenger litt vanning og næring, da er “De som beveger verden”/”Atlas Shrugged” tingen.

    Jeg nevner hele tida den engelske tittelen; det har nemlig vært litt diskusjon omkring den norske oversettelsen og om den fremstiller Rands ideer på riktig måte.

    SvarSlett

Populære innlegg