torsdag 26. april 2012

Bokomtale: Purriot og den usynlige mannen av Bjørn F. Rørvik


Grunnet bytte til ny PC har jeg havnet litt bakpå med mine omtaler da byttet ikke gikk helt som planlagt. Den nye barneboken til Bjørn F. Rørvik om Purriot skulle egentlig være med i bokbloggturnéen. Siden jeg ikke fikk mulighet til å blogge om den da jeg skulle, kommer den som en egen omtale.

Boken ble lest i påsken, hvor tradisjonen med krim
i påskehøytiden ble holdt i hevd for store og små.
I denne boken har Poirot har blitt til en purre og skal nå appellere til den yngre garde. Bestemor Blom og Lille Per Sille har blitt slått ned i skogen av en tilsynelatende usynlig angriper. Hvem var det som slo dem i hodet? Purriot og hans kone Paprika drar til Hurlumheia for å finne ut hvem som står bak.

For min egen del klarte jeg ikke helt å få tak på boken i begynnelsen, og jeg har fortsatt problemer med å uttrykke meg og si hva jeg faktisk mener om den. Den gjorde ikke noe inntrykk på meg, den ble en av mange historier og jeg kjenner ikke det altfor store behovet for å lese den en gang til. Men, hva spiller det for rolle? Er jeg mellom 6-9 år? Nei, den tiden er langt på vei forbi, men jeg har en datter på 7 1/2 år som skal få uttrykke den meningen som faktisk teller her!

Det første hun sa, da jeg spurte hva hun syntes var: "Kjempebra!" Den var spennende og morsom. Nå er hun ikke den som utbroderer så veldig hva hun mener, men hun er heller ikke nådig hvis ting er dårlig! Da hun fikk se et bilde av Lille Per Sille lo hun godt:
Eh ... nei, ikke den kvasten der...


Her er Per Sille...
En ting er sikkert, at de minste liker tegningene og navnene, selv om jeg måtte forklare hvorfor poteten het Beate. Bare for å nevne Per Sille, jeg så datteren min tenkte hardt et par sekunder før hun fornøyd innså sammenhengen. Etter noen blindveier, samles alle tilslutt hvor Purriot avslører løsningen, en løsning du selvsagt ikke klarte å gjette selv.

Dette er en barnebok som nok passer best for barna, og så får en jo håpe at de senere i livet oppdager den originale Poirot. Det er planlagt flere bøker i denne serien, og det skal bli spennende å følge fortsettelsen. Selv om mor nok aldri blir en krimelsker, så gjør det jo ingenting om minstemann blir det! Det ble en kort omtale, men så blir det når ordene ikke trenger seg på...



Tørre fakta:
Utgitt: 2012
Forlag: Cappelen Damm
Illustrasjoner: Ragnar Aalbu
Sideantall: 58 sider (innbundet)
ISBN: 978-82-02-36853-1
Kilder: Gratis anmeldereksemplar fra Cappelen Damm.

Les mer om hva andre bloggere synes:
Ellens oase
Regndrope
Elinsurr
Gråbekka's Bokblogg
Flukten fra virkeligheten
Siljes skriblerier

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg