fredag 27. april 2012

Bokomtale: Cirkeln av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren

Dette var min første bok på svenske, og det bød jo virkelig ikke på noe problem! Cirkeln, eller Sirkelen som den heter på norsk, ble ekstremt raskt populær og jeg håpet at endelig skulle jeg få lese en spennende og ny fantasy-bok.



Mats Strandberg og Sara Bergmark Elfgren kjente hverandre opprinnelig ikke, men en felles bekjent koblet dem sammen. Dette har resultert i en pangstart for denne nye trilogien hvor vi møter hekser og demoner som gjerne vil ut i vår verden. Hørt det før? Nja, hekser og demoner er ikke akkurat noe nytt, men denne boken er noe helt annet enn jeg har lest før.

En dag møtes seks helt forskjellige jenter i skogen, uten at de vet hvordan de egentlig kom seg dit. Der får de vite at verdens undergang er nær og alt henger på at de klarer å stå sammen. Alt vil starte i en lille småbyen Engelsfors, og de seks jentene er ikke akkurat det man vil kalle en enkel kombinasjon av sekstenåringer.

Jeg må si at i den første boken er det ikke det magiske som har størst plass. Det jeg virkelig likte var dybden på karakterene. Det blir mye tid på å bli kjent med personene i boken, nesten på grensen av litt for mye. Det spennende er at på overflaten kan jeg tilsynelatende ikke identifisere meg med mange av jentene. Men, så fort man blir kjent med deres indre frustrasjoner så har alle sider som man lett kan kjenner seg igjen i. Alle er de usikre tenåringer som håndterer utfordringene forskjellig. Vanessa er blant annet en av de som jeg vet første øyekast ikke ville hatt så mye til felles med, men under fasaden finnes en helt annen jente. Oppå tenåringslivet kommer det faktum at det viser seg at de er hekser bare som en helt naturlig biting man ikke stiller spørsmål rundt.

En annen ting jeg likte godt med boken, var det at man aldri visste hvem som var trygge eller hvem som kom til å dø. Vanligvis er man ganske sikker på at heltene klarer seg, selv om det er på hengende håret. Denne boken kommer ikke med noen slike garantier. Det gjør den ennå mer virkelighetsnær og ærlig. Jeg liker jo selvsagt ikke at noen dør, men historien blir jo så veldig mer troverdig og spennende.

På en negative siden så kan boken nesten bikke over til det langtekkelige. Det er mange sider med fortvilelse, dårlig selvtillit og frustrasjoner, litt mindre hvor det faktisk ikke skjer så mye. Når boken er ferdig sitter man igjen med en hel del løse tråder som man helt sikkert får mer svaret på i neste bok (som akkurat har kommet ut på svensk nå i april). Problemet er at jeg skulle ønske at enkelte av disse trådene hadde fått litt større utvikling underveis allerede i denne boken (f.eks. Nicolaus og rektoren). Det ble litt trått mot slutten, selv om spenningen også steg. Jeg kjente meg klar til å enten få noen store avsløringer eller bli ferdig med boken. Litt avsløring hadde vi fått, men den hadde jeg allerede som et sterkt alternativ, og boken sluttet ikke med det første heller.

Nå høres jeg kanskje veldig negativ ut, noe jeg virkelig ikke mener. For jeg likte boken, historien har stort potensiale og jeg håper virkelig at det potensialet får fritt spillerom i de neste to bøkene. Dette tror jeg må være en av de mest virkelighetstro fantasy-bøkene jeg noensinne har lest, og den var en frisk pust oppe i alt oppgulpet som skrives innenfor sjangeren nå om dagen.






Tørre fakta:
Utgitt: 2011
Forlag: Pocketförlaget
Sideantall: 520 sider (pocket)
ISBN:978-91-86675-96-7
Kilder: Kjøpt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg