torsdag 8. september 2011

Lydbokanmeldelse: "De tre musketerer" av Alexandre Dumas

Den siste tiden er det De tre musketerer jeg har delt mine kjøreturer med. d'Artangnan, Porthos, Aramis og Athos, for ikke å glemme Trond Brænne som har lest for meg i hele 24 timer og 23 minutter. Har jeg innimellom hatt lyst til å høre på radioen, har det kommet fra syvåringen i baksetet: "Mamma, sett på de tre musketerer!" Så da har jeg lydig gjort det. Man må jo selvsagt høre på barna sine!
Den unge og eventyrlystne d'Artagnan ankommer Paris med ønske om å bli kongens musketer, men før den unge og eventyrlystne gutten kommer så langt klarer han å utfordre til hele tre dueller samme kvelden - mot nettopp dem som skal bli hans trofaste musketervenner og kjempe sammen med ham for Frankrike under mottoet «En for alle – alle for en».
Det viktigste med en lydbok, er jo om oppleseren klarer å formidle historien bra, og det synes jeg absolutt Trond Brænne gjør. Noen ganger henger han ikke helt med i stemmene til de forskjellige menneskene, og jeg blir litt forvirret. Brænne er ikke hundre prosent konsekvent på stemmen til Mylady og de andre, men det fungerer greit nok for det.

Dette er en lang historie, med masse intriger, sløsing av penger, kårdestøt, vennskap, svik og forelskelser. Noen ganger får jeg lyst til å ta en tur til Frankrike på 1600-tallet, finne disse musketer-kompisene og filleriste dem. Spesielt i en episode hvor hester og penger spilles bort i hytt og pine. Mannfolk, altså! I perioder ble jeg også sittende og lure litt på hvordan i huleste historien skulle nøstes sammen, men jeg følte meg trygg på at hadde boken overlevd så lenge, så var det nok en slutt som var bra nok, og det var det så absolutt. Litt kjente jeg igjen fra filmen med samme navn og som jeg så på kino i sin tid, hvor bl.a. Kiefer Sutherland og Charlie Sheen spilte noen av hovedrollene. Jeg har litt lyst til se den igjen, bare for å få på plass alle bruddstykkene jeg har fra den. Ny film er jo også på trappene, så det kan bli litt musketerer på meg fremover tydeligvis. (Skal vel kanskje nevnes at det har vært det lenge her i huset, men da snakker vi Barbie og de tre musketerer, en film som jeg føler ikke helt treffer meg som målgruppe kan du trygt si).

Boken har et nydelig språk og er til tider engasjerende, selv om det også var perioder hvor jeg gikk litt lei.

Andre bloggeres mening:
My first, my last, my everything


Tørre fakta:
Utgitt: 30/6-2010
Forlag: Cappelen Damm
Oppleser: Trond Brænne:
Lengde: 24t23m (mp3)
Originaltittel: Les trois mousquetaires
ISBN: 9788202316075
Kilder: Kjøpt (abonnement lydbokklassikere)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg