søndag 4. september 2011

En smakebit på søndag: "Drømmehjerte" av Cecilia Samartin


Jeg har akkurat begynt på min første Samartin-bok, "et must for alle som liker å lese" har jeg til stadighet hørt fra min mor (eller, aknskje ikke i de ordelag, men endel andre varianter), så nå er jeg spent på hva jeg synes. Har så vidt begynt på kapittel to, har derfor ikke gjort meg opp noen mening enda.
Det var et mysterium for meg at nonnene på skolen El Angel de la Guardia kunne gå uten å lage en lyd. En av de kunne komme snikende bak deg, og du ville ikke vite det før det var for sent. Ikke at vi hadde stort å skjule; det var ikke mye trøbbel å komme i, unntatt når de eldre jentene av og til ble tatt med leppestift. Søstrene fulgte henne på toalettet for å vaske ansiktet hennes, og det virket alltid som om hun var rødere enn leppestiften sin en hel uke. Det var så langt syndigheten vår rakk.
s. 22
Hvis du ønsker å finne mer ut om denne utfordringen, eller lese flere smakebiter, ta en tur innom bloggen til Ladybug. Ha en fortsatt god helg!

6 kommentarer:

  1. Jeg har heller ikke lest noe av Samartin enda, men jeg har registrert at bøkene hennes blir skrytt opp i skyene. Fin smakebit!

    SvarSlett
  2. Jeg har lest Drømmehjerte og likte den veldig godt. Den gir et godt innblikk i livet i Cuba og hvordan det er å vokse opp og leve i et diktatur. Den er både vond og god, på en måte.

    Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  3. Jeg likte også Drømmehjerte godt. Cuba er et veldig lukket land og en vet lite om hvordan det er å leve der. Denne sammen med boken "Mitt elskede Havanna" (Daína Chaviano)ga meg en større forståelse for hvor tøft livet kan være på Cuba.

    SvarSlett
  4. Denne skal visst være den beste hun har skrevet ved siden av Senor Peregrino. Gleder meg til anmeldelsen din :)

    SvarSlett
  5. Jeg har lest flere av hennes bøker, blant annet denne, og koser meg med dem. Vil ikke kalle bøkene stor litteratur, men de er fine å kose seg med, synes jeg.

    Tror dog jeg skal satse på å lese henne på orginalspråket, engelsk.

    SvarSlett
  6. Har lest tre av Samartins bøker (senor peregrino, drømmehjerte og salvadorena). Likte alle tre godt, på forskjellig vis. Skal være enig i at det ikke nødvendigvis er "stor litteratur". Men må alt være det, tenker jeg? Det viktigste er at det var god lesing, og jeg koste meg veldig med bøkene der og da:)

    SvarSlett

Populære innlegg