torsdag 1. september 2011

Bokanmeldelse: "Skellig" av David Almond

Vinner av Carnegie Medal og The Whitbread Children's Book of the Year.

Det er titler barne- og ungdomsboken Skellig av David Almond kan smykke seg med. I følge Nick Hornby er dette "one of the best novels published in the last decade" (dvs. 90-talet). Dette må jo bli bra!

Michael steps into the crumbling garage. What is this thing beneath the spiders' webs and dead flies? A human being, or a strange kind of beast never seen before? The only person Michael can confide in is Mina. Together, they carry the creature out into the light, and Michael's world changes for ever...
Dette er en lettlest bok, med god størrelse på bokstavene og korte kapitler. De korteste kapitlene består av hele to(!) sider, de andre er ikke så mye lengre. Den er på engelsk, men språket er såpass lett at dette er en bok som er super for deg som ønsker å lese bøker på engelsk og trenger litt trening. Jeg brukte ikke mange timene på å fullføre boken.

Jeg leste denne boken siden den er pensum i engelskstudiene mine hvor den første modulen er young adult books. Jeg tror denne boken nok treffer de yngste ungdommene best, i forhold til den enkelt oppbygde historien og språket.Men selv om språket er forholdsvis enkelt, er det et vakkert språk og en vakker og sterk historie. Michaels lillesøster er født for tidlig og er er mye inn og ut av sykehuset. En morgen spør Michael moren  om hva skulderbladene er til:
   "They say that shoulder blades are were your wings were when you were an angel," she said. "They say they're where your wings will grow again one day."
   "It's just a story, though," I said. "A faity tale for little kids. Isn't it?"
   "Who knows? But maybe one day we all had wings and one day we'll all have wings again."
   "D'you think the baby had wings?"
  "Oh I'm sure that one had wings. Just take one look at her. Sometimes I think she never quite left Heaven and never quite made it all the way here to Earth.
   She sniiled, but there were tears in her eyes.
   "Maybe that's why she has such trouble staying here," she said.
Jeg synes dette er en nydelig tanke, en av mange i boken... Det er så mye som kan sies om boken, og så mye jeg ikke vil avsløre. Som voksen kjenner jeg meg godt igjen i foreldrenes reaksjoner i stressede situasjoner samtidig som jeg lett ser det samme fra barnas side. Man får ikke alle svarene servert,man må tenke og fundere selv etterpå, og det gjør ingen ting om kanskje ikke får vite alt. Det blir ikke en roman hvor man irritert blir sittende igjen etterpå og lure på hva som egentlig skjedde. David Almond klarer på en god måte skrive slik at enkelte spørsmål fortsatt er åpne.

Jeg gir boken en terningkast 5, utifra målgruppe, skrivestil og innhold. Dette er absolutt en god barne- og ungdsombok med en original handling og et behagelig tempo.


Tørre fakta:
Utgitt: 2009 (første gang 1998)
Forlag: Hodder Childrens Books
Sideantall: 170 sider (pocket)
ISBN:978-0-340-94495-0
Kilder: Pensum

1 kommentar:

  1. Åh, jeg leste denne (og et par andre av Almond) i helt riktig alder, og ble rett og slett bergtatt! Har også lest noen av bøkens hans igjen, og oppdaget at jeg synes de fremdeles er gode, selv om jeg har blitt eldre.

    SvarSlett

Populære innlegg