fredag 2. september 2011

Bokanmeldelse: Hush hush av Becca Fitzgpatrick

Dette er en bok jeg har lest flere gode anmeldelser av og den har lenge stått på ønskelisten min. Det har ikke vært lett å se den ligge i bokhyllen min i over en uke uten å kunne begynne å lese, bare fordi det var endel ande bøker jeg måtte bli ferdig med først. Og så var det dét med fallhøyde og forventninger og slikt da...

For Nora Grey, romance was not part of the plan. She's never been particularly attracted to the boys at her school, no matter how much her best friend, Vee, pushes them at her...until Patch comes along.
With his easy smile and eyes that seem to see inside her, Nora is drawn to him against her better judgment, but after a series of terrifying encounters, Nora's not sure whom to trust. Patch seems to be everywhere she is, and to know more about her than her closest friends. She can't decide whether she should fall into his arms or run and hide. And when she tries to seek some answers, she finds herself near a truth that is far more unsettling than anything Patch makes her feel.
For Nora is right in the middle of an ancient battle between the immortal and those that have fallen - and when it comes to choosing sides, the wrong choice will cost her life.


Denne boken lover alt. Romantikk, mystikk og spenning, akkurat som en har lest så mang en gang før, men er villig til å la seg forføre av nok en gang. Den mytiske fremmede, den sterke tiltrekningen, faren som truer og det mystiske man ikke helt kan sette fingeren på før man endelig finner løsningen. I går satt jeg meg ned for å la meg bli forført, i dag sitter jeg igjen med et tungt sukk og føler meg sikkert like fallen som disse falne englene...

For dette var en skuffelse fra ende til annen... Hvor skal jeg begynne? Eller skal jeg bare holde kjeft og bare mumle blæ. Du har den kjekke og skikkelig skremmende labpartneren som du plutselig sitter ved siden av i biologi (høres ikke tilfeldigvis kjent ut)? Nora liker ham egentlig ikke, men så klarer hun ikke å motstå han lenger. Den mystiske tiltrekningen slår til, men for meg så ble dette gangen bare mystisk. Hvis en jente er så lettlurt og så ute av kontroll over sine følelser som Nora, så værsågod. For Patch har da strengt tatt ikke noen kvaliteter som forklarer forelskelsen? Utenom et sjeldent smil og et pent tryne? Skulle gjerne sagt mye mer, men da blir det fort avsløringer her, men det er mange grunner til at de fleste jenter burde ha snudd ryggen til og løpt. Jeg klarer aldri å tro på tiltrekningen og forholdet mellom Nora og Patch, den treffer meg aldri og forblir ord på et papir.

Det andre problemet her er at Nora opplever endel skremmende ting. Men forfatteren får aldri frem spenningen og redselen som burde være her og gitt boken den nerven den mangler. Og nok en gang møter man en heltinne som opplever skumle, uforklarlige ting som jeg vet hadde skremt livskiten av meg, og så vandrer hun rundt i mørke bakgater, løper inn steder der fienden er, uten å ha ressurser til å takle situasjonen. Denne gangen gadd jeg ikke en gang å engasjere meg og rope ut: "Er du helt dum, du må jo ikke det!" Det ble bare et vagt "tulling" fra min side.

Og så var det bestevenninnen, Vee... Hvor skal man begynne? Irriterende? Mindre smart? Ja, hun har alle disse trekkene, og hun er en god klamp om foten og en irriterende stemme gjennom hele boken... Kunne klart meg fint uten Vee og hennes påfunn for å si det mildt.

Til sist, selve historien. Ikke noe jeg ikke har hørt før, ekstremt små overraskelser og litt potensiale som ikke ble utnyttet. Det holder ikke å slenge inn en halvsmart heltinne, noen kjekke gutter, et mysterie (som strengt tatt er avslørt allerede på coveret) og noen skumle ting som lusker i skyggene og tro at det skal bli en bra bok. I mine øyne kom dette til altfor kort. Jeg har prøvd å unnskylde meg med at jeg kanskje ikke var i humør for denne boken, men for å være helt ærlig, så var jeg jo egentlig det. Det eneste positive jeg klarer å finne akkurat nå, er at den gikk fort å lese...

Andre bokbloggere har likt boken mye mer enn meg, så at du liker den godt skal du ikke se bort ifra.
Marias bokblogg
Chatrines Fantasider
Rufsetufsa
Siljes Skriblerier
Lesehesten fra Sørlandet

Goodreads derimot, finner jeg flere som er enige med meg heldigvis, sånn at jeg ikke helt føler meg helt som en særing mener jeg...



Tørre fakta:
Utgitt: 2009
Forlag: Simon and Schuster UK Ltd
Sideantall: 391 sider (pocket)
ISBN:978-1-84738-696-0
Kilder: Kjøpt

9 kommentarer:

  1. Jeg var heller ikke veldig imponert første gang jeg leste den: http://synne77.blogspot.com/2011/01/alarm-twilight.html

    SvarSlett
  2. BRa det ikke bare er meg :) Problemet mitt er om jeg styrer unna Twilight-sammenligningen, så finner jeg andre bøker en ligner for mye på :/ Jeg har egentlig lovt meg selv at jeg skal styre litt unna fantasy (klarer jo ikke, siden det er min favorittsjanger), det blir litt for mye av det samme for min smak, og jeg trenger variasjon...

    SvarSlett
  3. Jeg var ikke veldig begeistret for twilight, men startet på denne i går kveld. Sliter med å legge den fra meg, synes dette er veldig fengende. Og jeg liker Patch :)

    Det du skriver om at heltinnen ikke har ressurser til å takle situasjoner hun opplever: man skal ikke glemme at hun tross alt er en tenåring, selv om hun er heltinne aldri så mye. Kanskje er det derfor disse bøkene appellerer så sterkt, fordi jentene kjenner seg ikke. Hun er ikke noe overmenneske som takler alt.

    SvarSlett
  4. kjenner seg igjen, skulle det stå ;)

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke anmeldt boken, men jeg har lest den og jeg skal innrømme at jeg likte den svært godt. Det eneste problemet mitt var Vee, for en grusom bestevenn..

    Fin og ærlig anmeldelse :)

    SvarSlett
  6. Bokelskerinnen: Det jeg mente med manglende ressurser: Når du vet at du har med noen å gjøre, som du vet ønsker deg bare vondt, og så går man inn i situasjonen uten engang å være særlig redd ... jeg kjenner at jeg begynner å bli litt lei av det rett og slett.

    Mari: Jeg tror, at om Vee og Nora hadde samarbeidet, gjort litt mer seriøst arbeid for å finne ut av mysteriene, så hadde historien blitt mye bedre. Jeg tror, sånn et par dager etterpå, at mitt største problem med historien var å se motivasjonen bak relasjonene til de forskjellige karakterene. Det var et eller annet som var kunstig og uekte for meg.

    SvarSlett
  7. Takk for linken, og takk for en grundig og ærlig omtale. Det er morsomt å se at vi opplever samme bok så ulikt :-D

    Jeg leste Hush hush for en stund siden, og var skeptisk i starten - jeg er nemlig en av de som ikke er veldig glad i Twilight, og synes at det var en del likhetstrekk... Men jeg endte opp med å like denne her mye mer enn Twilight. Jeg opplevde Nora som en mer sympatisk karakter enn Bella, og jeg fikk også stor sans for Patch :-) Historien var, for meg, spennende og jeg slukte også bok nummer to.

    SvarSlett
  8. Silje: Kanskje det rett og slett er fordi jeg liker Twilight og synes Bella er en mer realistisk karakter enn Nora? Bella kan jeg identifisere meg med veldig mye, spesielt som 17-åring, men Nora blir helt flat som karakter for meg. Edwards indre konflikt synes jeg også er mye mer spennende enn Patch's intense pågåenhet.

    SvarSlett
  9. What i do nοt understood is in fact how you are no longеr really a lοt more neatly-appгeсіated than
    you might be now. Yοu're very intelligent. You understand therefore significantly in relation to this matter, produced me individually consider it from numerous varied angles. Its like men and women don't seem tо bе
    fasсinаted until it's one thing to accomplish with Woman gaga! Your individual stuffs excellent. At all times maintain it up!

    my site ... hot stone massage london
    Feel free to visit my weblog - nurumassage

    SvarSlett

Populære innlegg