torsdag 25. august 2011

Favorittbok fra A-Å: #V

Da var det på tide med Boktema hos Anette og jeg skal nå presentere min favorittbok på V.

Den den historiske romanen Veien til Jerusalem av Jan Guillou, den første boken i trilogien om Arn (hele trilogien er verdt å lese). Denne boken er litt spesiell for meg. For det første så var den en del av en særoppgave da jeg tok opp norsk for noen år siden, slik at jeg fikk fordypet meg litt i bakgrunnshistorien og tanker rundt boken. For det andre så var det denne trilogien som fikk sparket igang lesingen min igjen, etter mange års sykdom. En skal heller ikke glemme at du får ganske mange historiske fakta og mange av personene du møter har virkelig levd.

Det nådens år 1150 blir Arn Magnusson født i Västra Götaland. Han vokser opp hos munkene i Varnhems kloster og får den ypperste av sin tids utdannelse. Munkene forstår etter hvert at Arn ikke er skapt til å bli en klosterbroder. Han har større talenter som en Kristi stridsmann og tempelridder i Det hellige landet. Når Arn som 17-åring forlater klosteret dras han inn i de pågående intrigene mellom rivaliserende kronpretendenter. Han dømmes også til tyve års botsgang for sin kjærlighet til skjønne Cecilia. Arn har trådt sine første skritt på veien til Jerusalem.
Boken er skrevet med korstogene i midtøsten som bakgrunn og det er mange paralleller til nåtidens kriger i midtøsten. Korstogene tok aldri helt slutt og sårene mellom de stridene er fortsatt åpne. Det er interessant å lese om hvordan araberne den gangen ble sett på som de kunnskapsrike og vi var de som var dumme og rå.

Bøkene har blitt til to filmer. Jeg har sett begge, den første filmen så jeg rett før jeg leste boken. Dermed trodde jeg at jeg hadde en kjærlighetsroman foran meg, men det er ikke tilfelle. Film nummer én går an, den andre filmen led jeg meg igjennom. Mulig filmen er bra hvis du ikke har lest boken, men for meg var det bare frustrerende og jeg var faktisk sint da filmen sluttet...

For flere favorittbøker, ta en tur innom Anettes Bokboble.

2 kommentarer:

  1. Så bra bok du har valgt! ;-) To sjeler og en tanke...

    SvarSlett
  2. Jeg har verken lest boken eller sett noen av filmene, men en eller annen gang kommer jeg kanskje til dem? Min yngre søster var borte i disse bøkene en stund husker jeg.

    SvarSlett

Populære innlegg