onsdag 7. september 2011

Bok på film: "Dragetreneren"

 

Mange har forhåpentligvis fått oppleve den herlige animerte filmen Dragetreneren, eller How to Train Your Dragon som den egentlig heter. Filmen kommer fra skaperne av bl.a. Shrek. Har du ikke sett den, er det kanskje på tide å gjøre noe med det? Her møter du den litt håpløs vikinghøvdingsønnen Hikken, eller Hikken Horriblus Haiflabb III som hans fulle navn er, en gutt som ikke helt ser ut til å bli en god dragedreper. Faren er skuffet, siden han er en tøff høvding og vil ha en like tøff arving. Hikken gjør sitt beste for å tilfredsstille faren, noe han selvsagt mislykkes i hele tiden. Men en dag skyter han ned Mørke Vrede, dragen ingen viking har klart å fange og alle frykter. Han finner dragen skadet, og dette blir veien til et langt og nært vennskap. Dragen får navnet Tannlaus og sammen har de eventyr og utfordringer i vente.

Kikde: fvn.no
Filmen er utrolig herlig. Full av humor, animasjon av høy kvalitet, innimellom noen skumle scener(satt helt anspent første gangen jeg så den på DVD sammen med min datter) og masse varme.





Her er en liten smakebit på noe av humoren:


Jeg har hele tiden likt den norske versjonen, og syntes han som ga Hikken stemme gjorde en usedvanlig god jobb. Det hørtes særdeles ekte og naturlig ut. Jeg har ikke gjort noe forsøk på å finne ut hvilken skuespiller stemmen tilhørte, men fikk litt hakeslepp da jeg nå fant det ut i forbindelse med dette innlegget. Det hadde jeg faktisk ikke gjettet. Jeg ser nå at endel kritikere kritiserer stemmen, men jeg spør meg om det var fordi de visste hvem det var? For jeg synes dette er en av de bedre jeg har hørt på lenge:


Siden jeg skriver om Dragetreneren under "Bok på film", så sier det seg selv at det skal dukke opp noe om bøker her. For denne tegnefilmen er fritt basert på boken Dragetreneren av Cressida Cowell. Det er nå tre bøker som er oversatt på norsk, men det finnes et par til som fortsatt fås kun på engelsk.


Boken bak storfilmen! Møt alle tiders vikinghelt, Hikken Horriblus Haiflabb III. Hvordan skal Hikken fullføre Drageopptaksprøven med en tannløs drage? Og hvordan skal han bekjempe den fryktinngytende Gigantikus Maksimus-dragen før den sluker alle vikingene på Borkøy? Nå må Hikken hente fram helten i seg.


Hikkens beste venn, Fiskebein, har fått dødelig eddergallitt, forårsaket av et bitt fra eddergalledragen. Den eneste motgiften er poteten, som alle på Borkøy vet er en fantasigrønnsak man ikke må snakke om. Hvordan i all verden skal Hikken klare å redde vennen sin? Han begir seg ut på en skattejakt som blir en kamp mot klokken og utsetter ham for ufattelige farer - en jakt som senere blir besunget av skalder som "Jakten på den frosne potet". Dette er den fjerde boken i den fantastiske serien om Dragetreneren, Hikken Horriblus Haiflabb III.

Ny bok i den fantastiske serien om Dragetreneren. Hikkens trofaste drage og følgesvenn Tannløs blitt tatt til fange. Det er bare Hikken som kan redde ham, og det blir både vanskelig og farlig. Vil han klare det?
Jeg har lest første boken, og den er på mange måter veldig forskjellig fra filmen. Det er de samme personene og noe av hendelsene er litt like, utover det er det ganske forskjellige historier. I boken trener de alle drager allerede, mens i filmen dreper de dem og selve treningen kommer inn senere. Tannlaus er heller ikke en Mørke Vrede, men en ordinær hagedrage av usedvanlig liten størrelse og ingen tenner.

Selv om boken og filmen er såpass forskjellig, så fungerer begge versjonene veldig bra., Jeg er ganske sikker på at boken er like populær hos barna som filmen. Jeg har foreløpig kun lest boken for meg selv, den skal leses for min datter meget snart. Jeg er langt over målgruppen når det gjelder alder, men jeg frydet meg helt ned i tærne når jeg leste den. Mange herlige illustrasjoner det også i boken, og som bare gjør humoren enda bedre.

1 kommentar:

  1. Jeg ante ikke at det var Mr. Rybak som hadde stemmen til Hikken. Akkurat som deg liker jeg hans tolkning veldig godt, syntes han gjør en fremragende jobb.

    Vi prøvde oss på boken i vår men da var ikke sønnen i huset helt klar for det tror jeg, eller så var det fordi det var litt for kort tid siden vi hadde sett filmen og boken var som du sier ganske annerledes.

    SvarSlett

Populære innlegg