torsdag 23. juni 2011

Lydbok: "Heksen fra Portobello" av Paulo Coelho

Dette er tredje lydboken jeg har hørt på av Paulo Coelho. Med andre ord, dette er min tredje Coelho-bok, og jeg har av ren tilfeldighet aldri lest noe av han selv, bare lyttet. Forrige bok var hans første, Pilegrimsreisen, en bok som ikke falt i smak. Så dermed var jeg veldig spent på hva jeg ville synes om denne.
Historien om hovedpersonen i denne boka, Athena, blir fortalt av mennesker som kjente henne. Hver og en tegner ulike sider av Athenas karakter, basert på sine egne overbevisninger og bekymringer. Temaet som går som en rød tråd gjennom boka er: hvordan vi kan finne mot til å være tro mot oss selv, når vi ikke en gang vet hvem vi er.




Min mening om lydboken
Boken blir lest av skuespiller Helge Winther-Larsen, og jeg synes han gjør en god jobb. Han får fint frem Athenas stemme, selv om han er en mann, og det er lett å skille mellom karakterene. Min utfordring er å holde konsentrasjonen når jeg lytter, men med denne lydboken klarte jeg fint å holde fokus. Jeg slet litt i begynnelsen, og måtte starte på nytt. Grunnen til dette er at på de to andre lydbøkene av Paulo Coelho har det vært et forord. Det var det ikke her, men begynnelsen kan fungere som et forord, fordi "forfatteren" som skriver om Athena, innleder med å fortelle om hvordan han startet. Jeg ble rett og slett "lurt", og veldig forvirret med en gang. For når startet egentlig boken? Etter å ha trykket meg tilbake til start, gikk lyspæra på, og jeg var i gang.

Min mening om historien
Selv om jeg aldri helt fikk sansen for Athena som person, så likte jeg måten fortellingen om henne var bygget opp. Kronologisk forteller forskjellige personer som Athena har møtt, om hennes liv, fra deres synspunkt. Vi vet ikke hvem det er som intervjuer, før helt på slutten. Og slutten tar en veldig anderledes vending enn hva en kunne vente seg. Slikt liker jeg. Dette er en bok som på mange måter ikke fenger meg, selve "Coelhos lære" har jeg på mange måter gått lei av, men Heksen fra Portobello bringer med seg noe nytt, noe jeg ikke har lest før. Dermed ble det allikevel interessant å lytte til boken, og med den overraskende slutten, får boken en bra score fra meg, etter at terningen har trillet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg