torsdag 30. juni 2011

Bokanmeldelse: "Potensgiverne" av Karin Brunck Holmqvist

"Gamle damer sitter ikke der man setter dem. At nød lærer naken kvinne å spinne, gjelder i aller høyeste grad de gamle frøknene Tilda og Elida. Søstrene på 72 og 78 år bor fortsatt i barndomshjemmet i en liten svensk by hvor tiden nærmest står stille. Alt er som det pleier, inkludert utedoen, hvor en visitt ofte blir en kald opplevelse. Da den galante Alvar Klemens flytter inn i nabohuset og begynner å pusse opp, skjer det store endringer i søstrenes liv. De kjøper seg nye kjoler og glemmer helt at broren deres vil ha dem på gamlehjem så han kan overta barndomshjemmet som sommerhus. Ikke minst vil de også ha et skikkelig innendørs toalett, slik Alvar har skaffet seg. Men det koster mye, og nå er gode råd dyre. De to oppfinnsomme søstrene får en strålende idé til hvordan de kan skaffe seg pengene: postordresalg av potensmiddel. Dermed setter de en annonse i avisen, og fra den dagen blir ingenting som før for Tilda og Elida ..."
Bokklubben
Nå som sommeren er her, ser man hele tiden snakk om sommerlektyre og hva som passer best. I mine øyne er dette en bok som faller bra innenfor denne kategorien. Lett og humoristisk lesing som ikke krever så mye annet av deg enn at du får en herlig opplevelse. Jeg tok meg i å sitte og flire knise høyt for meg selv da jeg leste om søstrenes meninger om verden rundt seg. De er jo bare så utrolig søte og herlige disse to damene, og jeg så de for meg, der de skeptisk tuslet rundt i sin lille verden, en verden som strengt tatt hadde stoppet opp for lenge siden. Ta gjerne en titt på smakebiten min som jeg la ut på søndag, og her er også et annet eksempel på søstrenes bittelille verden:
"Han hadde skjenket i et glass sterkt til hver av naboene sine, som protesterte forgjeves. Tilda hadde prøvd å lese hva som sto på flaskeetiketten, men hun kunne ikke se at det sto kveldsdrink noe sted. Forresten forsto hun ikke noe av det som sto der, for det var noe på utenlandsk, men kanskje det het kveldsdrink på svensk."

Dette er en bok som det er greit å ha tid til å lese ferdig uten altfor mange stopp. Siste halvdel ble litt for mye smålesing for min del, og ble litt treg. Det er ikke så mye som skjer, så når det ble et kapittel her og et der, fikk jeg følelsen av å aldri bli ferdig med boken. Jeg er også av den typen som hater pinlige situasjoner. Når jeg ser komedier på film som blir for pinlige, sitter jeg med en pute foran ansiktet og har lyst til å krype ned i et hull. Denne følelsen satt jeg litt med når søstrene startet med potensmiddelet sitt. "Er det mulig å sette i gang med noe så vanvittig?" Men så er de jo så søte, og det blir jo så komisk at der er helt greit. Når jeg nå ser coveret boken i butikken, trekker jeg på smilebåndet (og får veldig lyst på det som ligger i skålen). Jeg har gode minner fra denne boken, og jeg har blitt glad i Tilda og Elida.

Det er en bok jeg peker på i bokhandelen og sier at den bør du lese. Men ikke ha store forventninger til hva det er du leser. Dette er god og stilferdig humor for en stille sommerdag.

Utgitt: 2011 (7. opplag)
Forlag: Silke