onsdag 8. juni 2011

Bokanmeldelse: [Geim] av Anders de la Motte



[Geim] tar for seg småkriminelle Henrik ”HP” Pettersen som en dag finner en mobiltelefon på T-banen som merkelig nok vet det meste om livet hans. På displayet dukker det opp et enkelt spørsmål: ”Vil du spille et spill?”
Dermed begynner snøballen å rulle. HP svarer ja, og han blir trukket inn i et spennende virkelighetsspill som stadig blir mer utfordrende, og som fyller HPs behov for oppmerksomhet og anerkjennelse.  Spillet har god kjennskap til hvem HP er, og utnytter det til det fulle. Helt til han en dag blir satt på en ekstrem prøve…
Dette er en intens thriller som holdt tak i meg fra første stund. Den inneholder de deler jeg setter pris på med en god krim. Du får hele tiden små hint som du kanskje ikke ser løsningen på før senere, eller tror du ser en løsning som viser seg som noe helt annet.

Det jeg slet litt med, er språket. Egentlig er ikke språket et problem, og jeg kom etter hvert inn i det, men jeg følte meg litt gammel for å være ærlig. Deler av samtalen mellom HP og kameraten Mange foregår over msn, med et nymotens msn-språk. Ellers er språket generelt veldig moderne, med en salig blanding av engelske uttrykk og banning.

Jeg tenker at den perfekte målgruppen for denne boken er unge gutter. Det var nylig en diskusjon i en nettavis om hva slags bøker ungdommen bør lese for å få leselyst. Dette er en bok som passer perfekt etter min mening. De kan relatere seg til denne verdenen. Språket, det å lage film av stunt for så og legge det ut på YouTube, reality shows osv. Dette er deres verden. Det er verden jeg, som har passert tretti og ikke er verdens hippeste, har lest om og sett på film, men som jeg aldri har kunnet identifisere meg med.
Når alt dette er sagt, så må jeg innrømme at jeg likte boken veldig godt. Den hadde en høy intensitet, den var spennende, annerledes og frisk. Jeg er glad jeg leste den, og jeg kommer garantert til å ville lese de la Mottes neste bok, Buzz.
Forfatteren, Anders de la Motte, er tidligere politimann. Nå arbeider han innenfor IT-sikkerhet. Han har god kjennskap til det han skriver om, og det merkes. Han mottok Deckarakademiens debutantpris for [Geim], en pris mange kjente krimforfattere har mottatt før han.





Andre bloggeres mening:

Tørre fakta:
Utgitt: 1. juni 2011
Forlag: Bokforlaget
Oversetter: Inge Ulrik Gundesen
Sideantall: 371 (innbundet)
Originaltittel: Geim(2010)
ISBN: 978-82-93035-13-8
Kilde: Bokforlaget (Gratis anmeldereksemplar, jeg har anmeldt denne boken fritt etter hva jeg personlig mener)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg