lørdag 4. juni 2011

Bokanmeldelse: "Fugl Føniks" av Suzanne Collins

Da sto siste bok i trilogien til Suzanne Collins, om Katniss Everdeen og Dødslekene, for tur. Boken ble lest på under et døgn, og jeg må ærlig talt innrømme at dette er ikke en bok man bruker lang tid. Du kan for det første ikke legge den fra deg og språket er så effektivt at det er vanskelig å lese den sakte.

"Jeg heter Katniss Everdeen. Jeg er sytten år gammel. Jeg hører hjemme i distrikt 12. Jeg deltok i Dødslekene. Jeg klarte å flykte. Capitol hater meg. Peeta ble tatt til fange. Han lever. Han er en forræder, men han lever. Jeg er nødt til å holde han i live..."

Tiden er kommet for det siste oppgjøret i Panem, det som tidligere var USA. Opprøret er i full gang i alle regionene og mange har måttet bøte med livet. Vil Katniss gå med på å være frontfigur for opprørernes side? Vil livet hennes noen gang kunne nærme seg det normale for henne igjen?

Likte jeg denne boken like mye som de andre? Nei, ikke helt. Den har den samme intensiteten og spenningsnivået, men den når ikke 100% opp sammen med de to forrige. Deler av slutten slet jeg veldig med. Hadde jeg skrevet boken, hadde jeg nok gjort ting litt anderledes. Men nå er det ikke jeg som har skrevet boken, så da får jeg nøye meg med å være litt uenig. Men Collins er ikke redd for å gjøre det tøft for karakterene og du vet aldri hva slags djevelskap som venter rundt neste hjørne. Med andre ord, boken er ikke så veldig forutsigbar! Det synes jeg er et veldig pluss. Hun lar heller ikke karakterene sine bare riste av seg alt det grusomme og gå videre. De bærer med seg det grusomme videre, noe som gjør det litt mer realistisk. Hun skriver ikke om overmennesker som står i mot og går videre, hun skriver om tøffe ungdom som må takle ting en vet at man selv hadde bukket under meget raskt, og de får betale for det både fysisk og psykisk. Et annet pluss er at selv om det er et trekantdrama, hvor det er to gutter som er forelsket i Katniss, så velger Collins å tone det ned. Dette kunne fort blitt en kjærlighetsroman, noe det ikke er. Når det er sagt, i den siste boken kunne hun kanskje fyrt opp temperaturen bittelitt for å få opp spenningsnivået et ørlite hakk. Konflikten mellom Katniss og Storm kommer ikke helt frem synes jeg, det kunne den gjort hvis hun pushet Katniss litt ekstra på det området.

Som vanlig vil jeg ikke si så mye om handlingen i disse bøkene. Det er så lett for å si for mye og avsløre noe! Det er nemlig en serie hvor det skjer mye. Da jeg leste de to foregående bøkene, så hadde jeg for første gang ikke lyst til å lese om handlingen i den neste. Det er litt av selve drivet og spenningen i trilogien. Hva skjer nå? Hvor vil dette ende? Hvem klarer seg? Hvem ender Katniss opp med til slutt, Storm eller Peeta?

Men nå skal jeg ikke si noe mer om handlingen, jeg lover. Det eneste jeg lurer litt på, er tittelen. Nå har jeg lest den norske versjonen, som sikkert den observante leser har fått med seg. Grunnen til at jeg faktisk endte opp med bøkene på norsk var fordi jeg tenkte at min søster kanskje ville lese dem, og hun leser ikke bøker på engelsk. Men det var en digresjon. Det var tittelen jeg skulle snakke om. På engelsk heter boken Mockingjay, på norsk Fugl Føniks. Jeg vil tippe at mockingjay faktisk betyr spottekråke (og for deg som tenker at det var et kråkeslag jeg ikke har hørt om før, så kan jeg bekrefte at det har du nok ikke). Det jeg lurer på da, hvorfor har ikke boken blitt hetende Spottekråke? Jeg synes personlig, rett og slett at det hadde vært en mye bedre tittel.

Utgitt: 2011 (1. utgave 2010)
Forlag: Gyldendal
Oversetter: Torleif Sjøgren-Erichsen
Sideantall: 478 (pocket)
Originaltittel: Mockingjay (2010)
ISBN: 978-82-05-40930-9

Her er min mening om de to foregående bøkene:
Dødslekene
Opp i flammer

Så får de som likte bøkene vente i spenning til filmen kommer (Dødslekene spilles inn nå i disse dager). Dessverre ser det ut til at filmselskapet ønsker å melke historien for det den er verdt og lage fire filmer. Både Breaking Dawn og siste filmen om Harry Potter har jo blitt delt i to, men det er to veldig tykke bøker med mye handling. Jeg ser ikke for meg helt det samme scenarioet her, men hva vet vel jeg? Vil du lese mer om filmen og innspilningen, kan du gjøre det her.