tirsdag 24. mai 2011

Bokanmeldelse: "Et rom med utsikt" av E.M. Forster (eller ble dette egentlig til en filmanmeldelse?)


Når det blåser og regner som verst ute, hva er vel bedre enn å tilbringe tiden inne med en god gammel klassiker?

Da jeg var en ung pike (ikke at jeg føler meg så innmari gammel nå heller, men årene har nå gått allikevel) så jeg en utrolig romantisk film og jeg falt pladask. Filmen het A Room with a View. Etter det har jeg sett et par andre versjoner, men jeg foretrekker uten tvil den originale versjonen fra 1985.



Unge Lucy Honeychurch må bruke både hjertet og hjernen når hun søker etter den store, ekte kjærligheten. Hennes begjær, hennes drømmer og hennes jakt på sannhet og ærlighet gjør ikke livet enkelt når hun må velge mellom sine to beundrere: Velstående og kyniske Cecil, og George som kommer fra enklere kår.
Boken begynner på et vertshus i Firenze, Italia, hvor Lucy har reist med sin kusine og anstand, Charlotte Bartlett. Her møter vi flere originale karakterer, som sognepresten Mr. Beebe, forfatteren Miss Lavisham, de to eldre søstrene Theresa Alan og Miss pole, for ikke å glemme far og sønn Emerson.

Mens filmen er veldig romantisk, så fokuserer boken i mye større grad på klasseskillet i England på begynnelsen av 1900-tallet. Lucy er en ung pike som rives mellom sin personlighet og hva som er forventet av henne. Hun kan virke som en usikker og vinglete pike. Hvordan er det korrekt å reagere i de enkelte situasjoner? Hva bør hun si? Hvilke mennesker bør hun egentlig like? Og hvem er Lucy egentlig oppe i det hele? En ting vet jeg, og det er at jeg hadde blitt gal av å leve i et slikt samfunn. Jeg tror at jeg med hånden på hjertet ikke har lest en roman som får dette dilemmaet bedre frem enn denne (det finnes helt garantert flere slike bøker, men jeg har ikke lest dem).

"...Men vær dem selv. De har en tendens til å lage floker, hvis jeg kan få dømme ut fra i går kveld. Vær Dem selv. Trekk tankene De ikke forstår opp av dypet og spre dem ut i solskinnet og bli kjent med hva de betyr. Ved å forstå George kan de lære å forstå Dem selv, det vil være bra for dere begge:"
Mr. Emerson til Lucy

Det er mange gode sitater å plukke fra denne boken, og det er en av grunnen til at jeg liker den så godt.
"...Jeg kan ikke la være å tenke at det finnes noe å beundre hos alle, selv om man ikke synes om dem."
Miss Alan


Dette klippet fra Youtube er fra da Lucy prøver å skyve George og hennes følelser for ham vekk.. Det er dette jeg synes er essensen i et likeverdig forhold:


Jeg elsker den siste setningen Lucy sier til Charlotte Bartlett i filmsnutten. Mens jeg leste om den martyristiske (er egentlig det et ord?) kusinens sutring fikk jeg så lyst til å hyle: "HOLD KJEFT, HOLD KJEFT, HOLD KJEFT!" I boken er det mye jatting med det kvinnemennesket, noe som tydelig viser hva som er forventet reaksjon og ikke hva som egentlig ønskes å skulle bli sagt.

Jeg synes boken er søt og litt tankevekkende for oss som har ytringsfrihet og et veldig lite klasseskille. Det er en kjærlighetshistorie, men som jeg nevnte over så er ikke det fokuset her. Vil du ha romantikken, se filmen. Jeg merker at jeg gjerne vil se den igjen nå, ganske med en gang egentlig!

Jeg var litt nervøs for slutten. Det er ikke så lenge siden jeg så en nyere versjon, hvor filmen sluttet helt anderledes enn jeg tidligere hadde sett, og den var så trist! Heldigvis kom ikke dette fra boken. Når det er sagt, ble slutten en veldig brå overgang. Filmversjonen fra 1985 er derimot veldig tett opptil boken, med da unntaket om at romantikken er skrudd opp ganske kraftig. Og hva er vel ikke bedre en et herlig BBC-drama med dyktige og kjente britiske skuespillere?

Her ble det mye snakk om filmen, men jeg føler det er viktig å dra disse parallellene. Eller rettere sagt, hjertet mitt sier at det er viktig... Og i dette tilfellet vil jeg anbefale og både lese bok/se film. De kompletterer hverandre synes jeg. Og det som er fint med klassikere er jo det at det er en grunn til at de har overlevd tidens tann. Det er som regel godt skrevet bøker.

Forfatteren Edward Morgan Forster (1879-1970) er kjent for flere romaner (som også har blitt filmatisert). Howards End, A Passage to India og Maurice (som ble utgitt etter hans død).


Andre kritikeres mening om boken:
"...en klassiker som langt fra har gått ut på dato."
                                                Jorid Mathiassen, Bok og Samfunn
 "Forster har elegante formuleringar of presise karakteristikkar som ligg og bikkar mellom det satiriske og det spøkefulle."
                                               Marta Norheim, NRK
 
Tørre fakta:
Utgitt: 2008 (første gang utgitt på norsk i 2007)
Forlag: De norske Bokklubbene AS
Oversetter: Kirsti Øvergaard
Sideantall: 269 (innbundet)
Originaltittel: A Room with a View (1908)
ISBN: 978-82-525-6950-6

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg