fredag 15. april 2011

Jeg skal anmelde en bok, men jeg får det ikke til!

Har du noen gang lest en bok, men har ingen anelse hva du skal si om den? Akkurat det sliter jeg med nå. Jeg kunne jo enkelt bare lagt den til side og ikke bry meg noe mer om den, jeg kan skrive sannheten, og si at jeg fikk ikke tak på den, men det er to ting som hindrer meg i det. For det første er ikke denne anmeldelsen bare til bloggen min, hvor jeg bare kan si "bla bla bla, jeg mener ditt og datt", og ikke tenke noe mer om saken. For det andre så vet jeg at når jeg leste boken så ble det litt mange forstyrrelser, jeg var trøtt og ukonsentrert, og en del av meg lurer selvsagt på om det kan ha hatt en innvirkning.

Nå kan det jo sies, at hadde dette vært en god bok, så hadde det ikke spilt noen rolle om jeg ikke hadde vært helt på nett, hadde det vel? En god bok fanger deg og holder tak i deg fra side til side. Så jeg har konkludert at det var nok ikke en god bok jeg leste. Men var den bare middelmådig, dårlig, eller elendig? Må jeg lese den en gang til kanskje? Gidder man å lese en dårlig bok to ganger egentlig? Kanskje jeg finner ut at den ikke var så dårlig?

Nei, det skal ikke være enkelt å si sin mening når man har samvittighet! Spesielt når man ikke helt vet hva man skal mene...

Har du noen gang lest en bok og ikke helt visst hva du skal si om den?

Og ikke minst (for å bekrefte/avkrefte de tankene jeg sitter igjen med), hva synes du kjennetegner en god krim?

Ha en riktig god påskeferie og benytt ferien til å lese minst en god bok! Enten det er snakk om krim eller noe helt annet!

4 kommentarer:

  1. Jeg husker ikke navnet på boka akkurat nå. Men jeg leste en bok en gang og da satt jeg igjen med ingenting. Jeg visste ikke hva jeg skulle mene om den boka. Det er vanskelig å forklare men jeg hadde ingen formening om den. Ikke at den var veldig dårlig, men den var ikke noe god heller. Hvis du skjønner hva jeg mener he he.

    SvarSlett
  2. Glemte å si god påskeferie:) Jeg leser noen roman-serier, så jeg har tenkt å ta med meg de på påskeferie, hjem til foreldrene mine:) Er ikke noe glad i krim, så det holder jeg meg langt unna:)

    SvarSlett
  3. Ja, jeg har opplevd noe lignende. Det kan jo hende du sliter med å skrive anmeldelse fordi boka ikke fenget deg? Jeg merker også at jeg føler meg "presset" når det skal andre steder enn bloggen min, og da kan jeg få sperrer med å skrive. Kanskje det er det som har hendt med deg? Men er det sånn at du MÅ skrive denne anmeldelsen? Det går jo også an å skrive din helt ærlige mening i anmeldelsen... nettopp det at du egentlig ikke klarer å bestemme deg for om dette er en middels eller dårlig bok. Jeg hadde det slik med denne boka: http://beatelill.blogspot.com/2011/01/kjedelig-eller-ganske-enkelt-genialt.html

    SvarSlett
  4. Jeg har fått boken for å skrive om den, så det er ingen vei utenom. Nå sender jeg den med mamma i påskeferien, så kan jeg få tilbakemelding fra henne også. Problemet er at det er ingen andre som har anmeldt den heller, helt ny, så jeg kan ikke sammenligne mine tanker med andre. Og så er det krim kanskje ikke min favorittsjanger!

    Skal lese slutten en gang til, for der datt jeg helt av, skrive anmeldelsen og få tilbakemelding fra mor. Så får vi se. Så får jeg satse på at jeg hadde rett, at det ikke er jeg som har vært sløv, men at det rett og slett var en så dårlig bok at jeg falt helt av ;)

    SvarSlett

Populære innlegg