mandag 25. april 2011

Lydbok: "Borgemesteren" av Thomas Hardy

Borgemesteren av Thomas Hardy begynte jeg på uten noen forventninger, da jeg ikke hadde hørt noe om boken på forhånd. Dermed var det bare å følge på fra begynnelsen av, og se hvor dette ville bære meg.

”Dette er historien om en suksessfull mann som ikke kan rømme fra fortiden. Michael Henchard har i tyve år holdt på en dyster hemmelighet: i fyllerus på et landsbymarked solgte han sin kone Susan til en sjømann. Nå er Henchard en respektert borgermester i byen Casterbridge, og plutselig er kona tilbake i byen.”

Mesteparten av historien foregår etter at konen har kommet tilbake, og jeg kan si så mye som at dette strengt tatt ikke er hovedfokuset i historien. Den beskriver heller forholdet til datteren, og hvordan alle hemmelighetene som dukker opp, spiser Henchard opp som person.

Forfatteren, Thomas Hardy (1840-1928) kom fra England. Han skrev innenfor naturalismen, selv om enkelte av diktene hans hadde spor fra romantikken. Han så på seg selv hovedsakelig som en poet, og skrev romaner mest av økonomiske årsaker. Han er blant annet forfatteren av Under the Greenwood Tree, en bok jeg aldri har lest (men gjerne vil). Men jeg har sett filmen flere ganger på BBC, og kan trygt anbefale den hvis du liker romantiske kostymedrama.
 
Denne boken er et meget godt håndverk, rett og slett! Jeg har ingenting å utsette på den. Jeg lyttet til den på CD, og halvveis ute i boka kunne jeg ikke stoppe. Jeg elsket den virkelig. Både jeg og hundene var sultne, men jeg måtte hele tiden bare høre et spor til (ok, vi fikk alle oss litt mat tilslutt). En visste aldri hvordan boken ville ende, og alt endret seg hele tiden. Boken sluttet helt perfekt etter min mening. Det er ikke en ”så levde de lykkelig i alle sine dager”-slutt, men den er solid og passet bra for alle karakterene i boken.
 

Tørre fakta:
Utgitt: 2010
Forlag: Cappelen Damm
Oversetter: Liv Malling
Lengde: 11 timer og 35 minutter (mp3 CD)
Originaltittel: The Mayor of Casterbridge (1886)
ISBN:  978-82-0231-667-9

1 kommentar:

  1. Jeg har ikke lest den og heller ikke Under the Greenwood Tree men jeg har hørt om sist nevnte for jeg har sett film (eller mini-serien) som er basert på den boka:) Har begge deler på ønskelista mi, så skal absolutt få lest begge deler etterhvert:)

    SvarSlett

Populære innlegg