mandag 7. mars 2011

Paranormal hype

Hvor man enn snur seg, så er det en eller annen ny serie om det paranormale. Som regel handler det om en vampyr som forelsker seg i ei ung jente. Hun er gjerne særdeles vakker og fantastisk, men mange ganger er det ikke mer enn en eller annen magisk tiltrekning som ikke kan forklares. Man er bare ment for hverandre (gjerne ved første øyekast), og det er ingen vei tilbake. Ingen panikk over å plutselig stå ovenfor et unaturlig vesen, neida man bare kaster seg i armene dens. I de litt mer voksne utgavene er det gjerne en masse het sex, litt små utfordringer (de har egentlig potensiale til å være store nok, men forfatteren klarer bare ikke å utnytte mulighetene, slik at det bare blir en filleting), før det kommer en liten kamp og så er boka ferdig. Det er rett og slett så forutsigbart at jeg nå kjenner jeg er litt lei av denne sjangeren.

Og jeg som virkelig elsker å drømme meg bort i overnaturlige verdener og reise langt vekk fra hverdagen. Men de siste gangene jeg har gått til bokhylla for å velge meg en bok, så har jeg pent hoppet over fantasy (og det ligger flere og venter på meg). Jeg vil nok fortsette å lese fantasy bøker, det er som balsam for sjelen i alt det "nromale". Så får man bare styre seg gjennom jungelen ved å bruke magefølelse og anbefalinger fra andre. Forhåpentligvis vil det finnes mange orginale og spennende historier der ute som venter på meg, selv om det nok blir flere skuffelser. Men, innimellom må man lese dårlige bøker også, så får man heller bare være flink til å advare andre så de slipper de samme dårlige opplevelsene.

Her er en  blogger som virkelig klarer å komme med noen gode tips til forfattere som vil bruke vampyrer i bøkene sine, og jeg anbefaler alle å lese den :) Antageligvis er det en og annen forfatter som også burde lest denne... Det finnes selvsagt mange gode bøker om vampyrer og overnaturlige vesener, og forhåpentligvis er det flere der ute som jeg ikke har lest enda. Hva som er bra vil jo alltid være smak og behag, men når det begynner å bli det samme oppgulpet i bok etter bok, bare for å selge, ja da kan man jo bare heve det ene øyebrynet og sukke lett. Og selger gjør det tydeligvis. Bare det er med en heit vampyr, så er det meste gjort. Kanskje jeg skulle henge meg med på boomen og tjene noen kroner? Siden det er det som er tingen for øyeblikket? Oppskriften har jeg jo lest noen ganger nå...

Jeg burde i allefall få til noe bedre enn denne gratis pdf.-boken jeg fikk tilsendt fra forfatteren på Goodreads, The Cries of Vampira. Dette må være noe av de mest endimensjonale jeg har forsøkt å lese noensinne. Jeg skal virkelig forsøke å komme meg gjennom den, men kan ikke love noe. Men allikevel finner man mange som har gitt denne boken full score, så det skal tydeligvis ikke så mye til før folk elsker det de leser! Og så har du eksemplet med The Vampire Diaries av L.J. Smith. Nå som sjangeren har blitt så populær, og bøkene nå har blitt en TV-serie, så har hun plutselig begynne å skrive videre om Damon og Elena. De første var ikke spesielt gode, men de gikk an som tidtrøyte. En måtte bare komme over de store forskjellene mellom bok og TV og innse at man kanskje har blitt litt enldre enn målgruppen. Men så begynner hun altså å skrive igjen, noe som resulterer i et forhastet og kaotisk, hvor ungdommene fra 80-tallet plutselig fra en dag til en annen har mobiler med internett-tilgang og lignende. Liker du serien, fortsett med det, ikke les bøkene!

Sånn, da har jeg fått inn to advarsler i dag, da må jeg jo har gjort en god gjerning vel. Og så skal jeg fortsette jakten på godt lesestoff. Snart kommer ”Crave” av J.R. Ward i posten, bok nummer to ”The Fallen Angels”-serien. Så får en bare håpe at fortsettelse klarer å holde et greit nok nivå, og imens skal jeg pløye meg gjennom litt annet ymse...
Anja's bookshelf: vampires
Boy: Tales of ChildhoodEuropa tar formArizona Charleys guttBridget Jones dagbokWater for ElephantsTessa

More of Anja's books »


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg