søndag 20. mars 2011

Bokanmeldelse: Legenden om Sleepy Hollow av Washington Irwing

Når man hører Sleepy Hollow, så tenker vel de fleste på Johnny Depp i Tim Burtons film om den noe eksentriske Ichabod Crane. Denne boken, eller rettere sagt novellen, er opphavet til filmen, men du vil bli skuffet om du tror at boken er lik filmen. Her er det ingen Johnny Depp (da han hadde nok stukket seirende av med den skjønne Katrina van Tassel), og er det egentlig en hodeløs rytter?

Dette er en av disse bøkene som det er artig å ha lest. Enkel og grei, den er på 77 sider og skrevet med stor skrift. Boken ble gitt ut i 1819 som en del av novellesamlingen The Sketch Book. Flere kjente forfattere ble inspirert av Irwngs suksess (en av dem var Edgar Allan Poe) og han var forfatteren som markerte begynnelsen på den amerikanske gotiske litteraturtradisjonen, som man kan se paralleller til helt frem til Stephen King og Anne Rice.

Selve novellen er ganske enkel, og med flere sjarmerende feil og selvmotsigelser. Her er et eksempel

Foreløpig hadde den redselsslagne gangeren gitt den uskolerte rytteren en fordel i jakten
Et par avsnitt senere skriver Irwing:

og han selv (trent rytter som han var!) måtte kjempe med å holde seg på hesteryggen.
 Det samme gjelder når Ichabod Crane blir beskrevet. Men det gjør liksom ikke så mye. Hele tonen i novellen er full av humor, denne gangen tilgir jeg akkurat dette. Kan nok hende at jeg ikke hadde latt det slippe så lett andre steder...



Avsluttter med traileren fra filmen Sleepy Hollow. Jeg er ikke den som ser mest på skumle filmer, men Johnny Depp er som vanlig brilliant, og jeg har sett den flere ganger, så nå trenger jeg ingen pute å gjemme meg bak lenger!

1 kommentar:

  1. Høres ut som en spennende bok, den fikk jeg lyst til å lese:) Kjempe fin blogg du har, håper det er greit jeg la meg til som "følger" på bloggen din;)

    SvarSlett

Populære innlegg