søndag 13. september 2009

The Wizard of Oz

Har akkurat lest ferdig 'The Wizard of Oz' i forbindelse med min utdannelse, og derav navnet på bloggen (legg merke til at jeg ikke har indikert noe om jeg er en god eller ond heks)... Så også filmen i går, og synes hele historien er utrolig herlig og sterk. En god blanding av gode mot slemme, hvor selvsagt de gode vinner og alt blir som man ønsker etter en lang og strevsom vei. Forfatteren L. Frank Baum har selv sagt at han har skrevet boka kun for å tjene penger til familien og for å underholde barn, men det er endel viktige ting å trekke ut av historien. Som at det man ønsker seg så sterkt er noe man kanskje allerede har, men man evner ikke å se det selv.

Selv som godt voksen (på en måte), så er denne barneboka kjempeunderholdene. Kanskje fordi den finner barnet i meg, selv om det ikke er så utrolig barnslig skrevet? Nå liker jeg en god fantasihistorie, og kan uten problem synke inn i verdener som Harry Potter, Ringenes Herre osv. Så da passer nok også denne historien godt inn i min verden :)

Og historien fenger min fem år gamle datter like mye. Da jeg fortalte om tinnmannen, fugleskremselet, den feige løven, Dorothy og Totto satt hun storøyd og bare lyttet. For ei som blir meget raskt utålmodig, var dette første gang noe som klarte å fengsle henne i så stor grad, og hun ber meg stadig vekk fortelle mer om dem, noe jeg gladelig gjør. Jeg elsker nemlig å formidle litteratur i håp om at hun skal bli en aldri så liten lesehest.

Jeg synes nemlig det å lese er viktige verdier å ta med seg. Det er altfor mange som aldri har lest en bok i hele sitt liv, og jeg er overbevist om at de har gått glipp av noe meget viktig. Det å kunne bruke fantasien, se for seg bildene i hodet mens man leser, i stedet for å dem servert på skjermen til enhver tid (ikke misforstå, jeg elsker en god film). Det å kunne forsvinne inn en verden som bøkene gir oss er en av de beste måtene jeg kan slappe av på. Forsvinne fra omverden og bli endel av en annen verden som blir skapt av en masse ord skrevet ned på papir, skrevet ned slik at jeg kan nyte dem.

Flere ganger har tipset meg om at man kan lese bøker på PC'en. Det hadde selvsagt spart hylleplass i bokhyllen min, og gjort så jeg ikke må kjøpe en til hylle, men man kan jo ikke krype sammen i hjørnet av sofaen eller under dyna med en PC? Spesielt ikke for meg som kun har en stasjonær. Så fortsatt som kommer det kun til å bli papirutgaven for min del! Og ikke er lydbøker helt min greie. Ikke klarer jeg å konsentrere meg lenge nok (med unntak når jeg kjører bil, noe jeg ikke gjør over veldig lange strekninger alene, lenge nok til at jeg faktisk kan bli ferdig med boka...). Så jeg får drømme om et hus med et eget lille bibliotek :)

Og helt tilslutt bør denne stavekontrollen til denne bloggen ta seg et rettskrivningskurs! Den er med til å bygge opp under ordelingsfeilene man finner over alt. Det skrives faktisk kjempeunderholdene og ikke kjempe underholdene, kjempeunder holdene eller kjempeunderhold ene... Bare så det er sagt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg